Guide: 5 tips til en god nattesøvn 

God søvn er vel så viktig for helsen  som mosjon og et sunt kosthold. Søvnekspert gir her sine beste tips for å passe på den dyrebare søvnen. 

Har du sovet godt? Slik starter de fleste dagen med å spørre sin partner eller sine barn, når de våkner om morgenen – og det er faktisk et ganske viktig spørsmål.

Du bruker omtrent en tredjel av livet ditt på å sove. Søvn er nemlig utrolig viktig for helsen og velværet,  ettersom dårlig søvn kan påvirke både humøret, konsentrasjonen og prestasjonsevnen. Men hva er en god nattesøvn? Det har vi spurt professor Bjørn Bjorvatn om, som er leder av Nasjonal kompetansesenter for søvnsykdommer ved Universitetet  Bergen.
 

”Søvnbehovet varierer veldig fra person til person. Derfor kan du ikke vurdere søvnen din bare ut fra antall timer. De fleste har behov for 6-9 timer, men kvaliteten av søvnen, det vil si mengden av den dype søvnen, er like viktig som antallet timer,” forklarer han. 

Som hovedregel gjelder det at hvis du føler deg frisk og uthvilt i løpet av dagen, har du fått nok søvn. Føler du deg ikke alltid det, får du her fem gode tips til hvordan  du kan sove bedre.

1. Få nok dagslys
Hvor mye dagslys vi får i løpet av dagen er med på å påvirke den naturlige døgnrytmen.  Sørg for å få minst 30 minutter med dagslys om dagen, helst tidlig om morgenen og gjerne i løpet av de to første timene etter at du har stått opp. 

2. Gjør soverommet mørkt
Sørg for å skape  ro og mørke på soverommet når du skal sove. Mørket fremmer nemlig utskillelsen av søvnhormonet melatonin, som forteller hjernen din at det er natt og dermed tid for å sove. Bruk eventuelt en sovemaske eller lystette gardiner for å holde lyset ute.

3. Vær fysisk aktiv og bli naturlig trøtt
Hvis du får frisk luft og sørger for å bruke kroppen i løpet av dagen, vil du føle deg mer naturlig trøtt når det er sengetid. Trening gir også en bedre søvn og styrker din fysiske og mentale helse. Du bør likevel unngå lange løpeturer eller annen hard fysisk aktivitet de siste timene før sengetid.

4. Hold en behagelig temperatur på soverommet
Du vet sikkert hvor vanskelig det er å sove en varm sommerdag, hvis det er stekende varmt på soverommet. Derfor gjelder det å holde temperaturen på et behagelig nivå. La vinduet stå åpent eller bruk solskjerming i løpet av dagen for å unngå at solen varmer opp soverommet.

5. Hold soverommet hellig
Gjør søvnen til en nytelse som du gleder deg til, og skap et godt sovemiljø på soverommet. Sengen bør bare brukes til søvn og sex, slik at soverommet ikke får deg til å tenke på alt mulig annet: telefon, TV-stue, arbeidsrom eller lignende. 

VELUX blendingsgardin på soverom, farge burgunder, manuelt betjent.
Se galleri