Veiledning: Dagslys gir mer energi og bedre humør  

Vi tilbringer 90 prosent av tiden innendørs, så det er viktig å få så mye dagslys inn i hjemmene våre som mulig. Lyset er nemlig altavgjørende for velværet, forklarer en forsker.

Når solen står aller høyest på himmelen, er de fleste av oss på skolen, på jobben eller i en butikk bak lukkede vinduer. Vi oppholder oss faktisk innendørs 90 prosent av tiden, og når vi ikke er på jobb, er vi som regel inne. Derfor gjelder det å få så mye dagslys inn i hjemmene våre som overhodet mulig. Ifølge Klaus Martiny, som er overlege ved Psykiatrisk Center i København, trenger vi lys for å fungere optimalt.

 «Lys gir oss energi, skrur opp humøret og forbedrer søvnrytmen, slik at søvnen blir dypere og bedre. Derfor er det ideelt for oss å få så mye dagslys inn i hjemmet som mulig, slik at vi kan følge den naturlige dagslysrytmen – det er jo det vi er skapt til», forklarer han.

Slipp lyset inn

En måte å øke mengden dagslys på, er gjennom store vinduspartier og takvinduer i hjemmet. Takvinduer gir for eksempel mer enn dobbelt så mye lys som vanlige fasadevinduer, og du vil kunne merke effekten med det samme.

«Studier har vist at effekten av lyset kommer ganske raskt. Det vil si at du faktisk kan merke en stigning i humøret og energinivået med det samme du går ut – eller får dagslys inn», forklarer han.

Selvfølgelig vil dagslys gjennom et vindu aldri kunne oppveie det naturlige dagslyset utenfor, men det vil kunne gjøre en forskjell.

«Nummer én er definitivt å være ute, men det kan vi jo ikke være hele tiden. Derfor er det helt klart en fordel å omgi seg med så mye dagslys som mulig.  Skyv skrivebordet foran vinduet, og sett spisebordet akkurat der hvor lyset kommer inn. Alt teller», forklarer Klaus Martiny.

Slipp den friske luften inn

Det er ikke bare lyset i hjemmet som påvirker velværet. Det er også en god idé å sørge for et sunt inneklima. Ved å lufte godt ut to–tre ganger om dagen skifter du ut den dårlige luften og fjerner de fleste skadelige partiklene.

  3 TIPS FOR Å FÅ MER DAGSLYS

1. Gå ut – gjerne minst en halvtime hver dag
Det gir selvfølgelig aller mest å være ute. Selv på en overskyet dag er det opptil 20 000 LUX* ute, mens det i et kontorlokale ofte er bare 200 LUX, så pass på å ta deg en tur ut når du har muligheten. 
2. Lys opp hjemmet ditt med så mye lys som mulig
Jo mer dagslys du kan få inn i hjemmet ditt, jo bedre er det for allmennhelsen og humøret ditt. Et takvindu slipper for eksempel inn mer enn dobbelt så mye lys som et tilsvarende stort vertikalt vindu.
3. Søk mot vinduet
Sørg for å oppholde deg så nær lyset som mulig. Flytt skrivebordet bort til et vindu eller innred kjøkkenet slik at spisebordet står i lyset.

*LUX er en internasjonal enhet som brukes til å måle hvor lyst det f.eks. er i et lokale. Et vanlig stearinlys gir 1 LUX, mens direkte sollys kan gi opp til 100 000 LUX.