Guide: Skap et sunt inneklima i sommervarmen

Vi har bruk for frisk luft, dagslys og en behagelig temperatur for å skape et godt inneklima. Få gode tips her for å optimere inneklimaet i hjemmet.

Vi tilbringer 90 % av tiden vår innendørs, og 2/3 av den tiden tilbringer vi hjemme. Din bolig er derfor det ideelle sted å starte med og forbedre ditt og din families inneklima.

”Et sunt inneklima er viktig – både for vår sunnhet og velvære. Mange private boliger er dog så tette, at de faktisk skaper et dårlig inneklima, og det kan medføre både hodepine, irriterte øyne, astma og allergi,” forklarer Peter Foldbjerg, som er senior manager i VELUX Danmarks videnscenter for dagslys, energi og indeklima.

Et sunt inneklima handler ikke bare om frisk luft. Mengden dagslys er også viktig for vår døgnrytme, da vi har behov for dagslys for å være opplagte om dagen og mørke for å sove godt om natten. Utover det skal temperaturen være behagelig, og det kan være en utfordring om sommeren, når solen steker utenfor.

”Den gode isoleringen som holder på varmen om vinteren, kan også medføre, at boligen blir for varm om sommeren,” forklarer Peter Foldbjerg.

 

Slik forbedrer du ditt inneklima

Heldigvis kan du gjøre mye selv for å forbedre inneklimaet. Peter Foldbjerg gir her sine tre beste tips til et bedre inneklima.

1. Luft ut tre ganger daglig

Dette tipset har de fleste hørt før. Selvom det høres fornuftig ut å slippe inn så mye frisk luft som mulig, er det de færreste av oss som gjør det i hverdagen, med travle morgener og trette barn og voksne på ettermiddagen. 

Men det er viktig. Særlig når du ønsker barna dine alt godt. Barnerom er nemlig ett av de typiske stedene med det dårligste inneklimaet, da det er mye kjemiske stoffer fra leketøy og partikler fra elektronikk.

Vil du være sikker på at du får luftet godt ut, kan du overveie et vindu med automatisk styring. Det betyr at du kan programmere vinduet til å åpne og lukke på bestemte tidspunkter av døgnet. 

2. Gjør soverommene mørke om natten

Et mørkt soverom er viktig for å få en god nattesøvn. Mørket understøtter nemlig utskillelsen av søvnhormonet melatonin, som forteller hjernen at nå er det natt og dermed tid for å sove.

Derfor er det en god idè å ha mørkeleggingsgardiner på soverom og barnerom. Særlig nå når vi går de lange, lyse sommernettene i møte. 

3. Skap en behagelig temperatur

I kjølvannet av fjorårets ekstremt varme sommer, er overoppheting et nytt begrep som vi er nødt til å forholde oss til. Når det er så varmt utenfor, opplever mange at det blir ubehagelig varmt inne i boligen.

Heldigvis er nettene fremdeles forholdsvis kjølige, så det hjelper på inneklimaet å sørge for å ha åpne vinduer om natten når utetemperaturen er lav. 

I tillegg kan du vurdere å montere solskjerming på dine vinduer. En utvendig screen er for eksempel veldig effektiv, da den transparente nettingduken holder solvarmen ute og lar samtidig lyset slippe inn. En screen kan redusere oppvarmingen i rommet med inntil 76%.


VELUX screen på soverom, manuelt betjent.
Se galleri