DAGSLYS ER IKKE EN LUKSUS, MEN EN NØDVENDIGHET


Vi tilbringer 90 % av tiden vår innendørs, og samtidig er kroppen vår fullstendig avhengig av naturlig dagslys. 


Selv ikke det sterkeste kunstige lyset kan måle seg med dagslys med hensyn til helsebringende egenskaper. Vitenskapelig forskning har dokumentert sammenhengen mellom mangel på dagslys og en rekke fysiske og mentale problemer. Faktisk anslår eksperter at opptil 15 % av verdens befolkning lider av ulike grader av sesongavhengig depresjon (vinterdepresjon), og forekomsten øker jo nærmere polene man kommer.  

Det finnes også mange andre helseproblemer knyttet til mangel på dagslys. Et eksempel er D-vitaminmangel, som er blitt knyttet til problemer som tretthet, utmattelse og økt sårbarhet for sykdommer. Du må være utendørs for å tilføre kroppen sollys som setter i gang produksjonen av vitamin D, og i Europa og andre nordlige områder må du i tillegg være utendørs om sommeren. Kunstig lys kan dessuten forstyrre døgnrytmen, noe som blant annet kan føre til konsentrasjonsvansker og høyt blodtrykk.

SYMPTOMER

Selv om de ikke kan ses med det blotte øye, må virkningene av mangel på dagslys likevel tas på alvor. Stoffskiftet vårt trenger dagslys for å fungere som det skal, og generell utmattelse og søvnproblemer er derfor vanlige symptomer. Søvnmangel har i seg selv blitt koblet til tilstander som stress, depresjon, hjertesykdom og økt sårbarhet for infeksjoner.

LØSNINGER

Når vi snakker om å fylle hverdagen med mer dagslys, opplever de fleste av oss sannsynligvis at de skal løse et problem de ikke visste at de hadde. Derfor kan det være vanskelig å hente motivasjon. Husk at dette er snakk om reelle problemer, og at du kan forbedre livskvaliteten betraktelig ved å løse dem.

Forskning har vist at økt dagslys gir bedre fysisk og mental helse. Her er noen små og enkle endringer som du kan gjøre i dag:

1.


Følg det naturlige dagslyset 

Fyll hjemmet og arbeidsplassen med så mye dagslys som mulig. Kunstig lys har ikke de samme egenskapene som sollys, som for eksempel den naturlige antidepressive effekten. Derfor bør dagslys fungere som hovedlyskilde, som suppleres med kunstig lys når det er nødvendig. I tillegg bør du flytte spisebordet og arbeidspulten nærmere vinduet.

2.


Ta en spasertur

Kom deg ut når du har mulighet til det, og prøv å få regelmessig mosjon. De fleste forskere er enige om at to timer med dagslys per dag gjør godt for det mentale velværet.

3.


Finn rytmen

En forutsetning for at kroppen vår skal bli synkronisert med en 24-timers rytme med søvn, arbeid og fritidsaktiviteter, er at den får riktig mengde med dagslys og mørke. Soverommene – særlig soverommene til ungdommer og unge voksne, som har en forsinket biologisk klokke og dermed ofte problemer med å komme seg opp om morgenen – bør helst ligge vendt mot morgensolen i øst.

DET STORE BILDET

I tillegg til å etablere nye hverdagsrutiner bør du benytte anledningen til å gjøre grunnleggende endringer for innendørsmiljøet hjemme. Vi tilbringer 90 % av tiden vår innendørs – og to tredjedeler av denne tiden tilbringer vi i hjemmene våre. Derfor bør du starte hjemme når du skal gjøre forbedringer innendørs.

 

Fyll rommene med dagslys

Tenk etter hvordan du kan få utemiljøet inn i hjemmet ved å slippe inn mer dagslys. De fleste av oss bor og jobber i urbane miljøer og har til en viss grad fjernet oss fra naturen. Se etter vinduer og dører som bidrar til å øke mengden av dagslys i rommet. Husk at du får mer lys fra et takvindu sammenlignet med vinduer i veggene.

Få mer plass, dagslys og frisk luft

Å utvide arealet i boligen er svært gunstig for innendørslivet. Du kan vurdere å renovere eller utvide loftet, og velg løsninger som gir mer dagslys og frisk luft.

Flytting

Når du ser etter ny bolig, bør du huske på at det kan være forhold ved gamle boliger som kan påvirke inneklimaet. Husk for eksempel å sjekke at det kommer nok dagslys inn gjennom vinduene. Hvis det ikke gjør det, bør du vurdere å sette inn flere vinduer eller dører. Når du skal pusse opp, kan det dessuten være lurt å velge maling med lyse farger. Dette skaper flater som i større grad reflekterer lyset innendørs.


DAGSLYS KAN ØKE BARNAS LÆRINGSEVNE MED OPPTIL 15 %

Forskning viser at godt lys i klasserommet bidrar til mer effektiv læring. Det er all grunn til å tro at det samme gjelder i hjemmet og på arbeidsplassen.

HVA KAN JEG GJØRE?

Det finnes mange ting du kan gjøre for å få bedre luft og mer dagslys hjemme. Noen løsninger er svært enkle. Andre krever mer tid, men bidrar til gjengjeld til store forbedringer på lang sikt.