Hva kan jeg gjøre?


Det finnes mange ting du kan gjøre for å få bedre luft og mer dagslys hjemme. Noen løsninger er svært enkle. Andre krever mer tid, men bidrar til gjengjeld til store forbedringer på lang sikt.


1.


Bruk mer enn ett vindu til å lufte ut

Inneluften inneholder gasser, partikler, biologisk avfall og vanndamp, og alt dette representerer potensiell helsefare. Det anbefales at du lufter ut hjemmet tre til fire ganger om dagen – med mer enn et vindu åpent – i minst ti minutter om gangen. Luft dessuten ut soverommet før du legger deg, og når du har stått opp om morgenen.

2.


Følg det naturlige dagslyset 

Flytt spisebordet og arbeidspulten nærmere vinduet. Kunstig lys har ikke egenskapene til sollys, som har en naturlig antidepressiv virkning. Fyll hjemmet og arbeidsplassen med så mye dagslys som mulig. Det finnes mye forskning som knytter dagslys til bedre helse og livskvalitet, som bedre humør og mindre utmattelse og anstrengt øyne.

3.


Finn rytmen

En forutsetning for at kroppen vår skal bli synkronisert med en 24-timers rytme med søvn, arbeid og fritidsaktiviteter, er at den får riktig mengde med dagslys og mørke. Orienter om mulig soverommene etter morgensolen i øst. Dette er særlig viktig for ungdommer og unge voksne, som har en forsinket biologisk klokke og dermed ofte problemer med å komme seg opp om morgenen. Sørg dessuten for at gardinene og persiennene stopper så mye lys som mulig fra å komme inn i rommet om natten.

4.


Ta en spasertur

De fleste forskere er enige om at to timer med dagslys per dag gjør godt for det mentale velværet. Kom deg ut når du har mulighet til det, og prøv å få regelmessig mosjon.

5.


Rengjør og luft tepper

Eller enda bedre: Kvitt deg med dem. Tykke tepper og møbler som for eksempel gamle sofaer er et eldorado for støvmidd og bakterier.

6.


Reduser forekomsten av fukt

65 % av alle europeere tørker klær innendørs minst én gang i uken, men klær som tørker, gir fra seg vanndamp, som igjen kan føre til skadelig muggsopp og fukt i hjemmet. Tørk derfor klærne dine et annet sted om du har mulighet til det. Hvis du ikke kan tørke klær ute, bør du åpne et vindu i nærheten av klestørken, slik at noe av fukten som blir avgitt, kan transporteres ut. Av samme grunn bør du sørge for at badet er godt ventilert. Aktivitetene til en familie på fire tilfører inneluften normalt 10 liter med vann – hver dag!

7.


Ikke røyk inne, og begrens bruken av stearinlys

Røyking og stearinlys har en særlig negativ virkning på inneklimaet. I Danmark kommer for eksempel 76 % av de skadelige partiklene i et hjem fra beboerne selv.

8.


Slå av ting

Elektriske apparater, som for eksempel TV-er, datamaskiner og harddisker, avgir kjemiske stoffer som bidrar til dårlig inneklima.

9.


Unngå kjemikalier

Det finnes potensielt skadelige kjemikalier i de fleste rengjøringsprodukter. Når det er mulig, bør du bruke mikrofiberkluter og naturlige stoffer som eddik og såpeflak. Du vil finne mange tips på nettet om hvordan du kan holde hjemmet rent og fritt for kjemiske stoffer.

10.


Problematisk plast

Når plast varmes opp, kan det gi fra seg giftige gasser. Hvis du har barn, bør du derfor passe på at barnas plastleker ikke ligger i direkte sollys. Dessuten bør plastleker ikke ligge på gulvet hvis du har installert gulvvarme. I henhold til EU-forordninger bør du fjerne alle plastleker fra før 2007, da man har funnet at disse kan inneholde visse forbudte kjemikalier. Hvis du har plass til det, bør du oppmuntre barna til å leke andre steder enn bare på barnerommet. Dette vil bidra til å redusere mengden potensielt skadelige forurensningsstoffer i luften.

DET STORE BILDET

I tillegg til å etablere nye hverdagsrutiner bør du benytte anledningen til å gjøre grunnleggende endringer for innendørsmiljøet hjemme. Vi tilbringer 90 % av tiden vår innendørs – og to tredjedeler av denne tiden tilbringer vi i hjemmene våre. Derfor bør du starte hjemme når du skal gjøre forbedringer innendørs.

 

FYLL ROMMENE MED DAGSLYS

Tenk etter hvordan du kan bringe utemiljøet inn i hjemmet. De fleste av oss bor og jobber i urbane miljøer og har til en viss grad fjernet oss fra naturen. Selv et enkelt tiltak som potteplanter – som er kjent for å rense luften – kan forbedre innemiljøet. Du kan også tenke over hvordan du kan få bedre utsikt ved å bruke vinduer og dører på en smart måte.

FÅ MER PLASS, DAGSLYS OG FRISK LUFT 

Å utvide arealet i boligen er svært gunstig for innendørslivet. Du kan vurdere å renovere eller utvide loftet, og velg løsninger som gir mer dagslys og frisk luft.

FLYTTING

Når du ser etter ny bolig, bør du huske på at det kan være forhold ved gamle boliger som kan påvirke inneklimaet. Sjekk for eksempel at alle vinduer virker og kan åpnes helt opp, særlig på kjøkkenet og badet. Når du skal pusse opp, kan det dessuten være lurt å velge maling med lyse farger. Dette skaper flater som i større grad reflekterer lyset innendørs.


UBEHAGELIG FAKTA OM INNENDØRSGENERASJONEN

Vi bruker 90 % av tiden vår innendørs, med for lite dagslys og frisk luft. Vi tenker ikke lenger på det – men forskning har vist at dette kan gå ut over både helsen og velværet vårt.

MANGEL PÅ DAGSLYS GJØR 15 % AV OSS TRISTE

Kunstig lys gir aldri samme effekt som dagslys. Vi trenger sollys for å føle oss vitale og sunne.